28.000 kvadratmeter, rundt 100 ansatte og 300 butikker å kjøre ut til.
ASKO´s nye storlager skal både være helautomatisk og miljøvennlig.
Tekst: Kine Myrvold
Om under to år skal det enorme bygget ruve over Hanekleiva i Sande. ASKO´s nye regionlager skal i 2021 romme ansatte innen administrasjon, lager, kundeservice, innkjøp og sjåfører.
– Vi er en arealkrevende industri, så primært valgte vi denne tomta fordi den er stor nok. I tillegg ligger den fint til med tanke på nærheten til kundene i vårt markedsområde, sier Knut-Andras Kran, direktør i ASKO Oslofjord. Når bygget står ferdig, skal Kiwi-, Joker-, Meny- og Sparbutikker fra Buskerud, Østfold, Vestfold nord og Akershus inn til Sandvika nyte godt av varene som plukkes og kjøres ut fra Hanekleiva.
Allerede i 2022 vil kundegrunnlaget blir doblet når ASKO Oslofjord starter leveranser
til Østfold. Både infrastrukturen rundt bygget og størrelsen på lageret er dermed lagt til rette for en vekst frem til 2030.
Automatisert
Med økningen i antall butikker varene skal ut til økes også mengden ansatte, – men da først og fremst sjåfører. Det meste av det som foregår rundt pakking av varene er det nemlig over 30 roboter som står for – i tillegg til mennesker som sørger for at robotene gjør det de skal, selvfølgelig.
– Mye av jobben som i dag gjøres manuelt, vil bli automatisert. Når varene kommer til oss fra leverandørene, kjøres de inn på lageret på en monorail til helpall-lageret. Deretter plukkes varene fra paller til brett hvor de lagres til kundeordren kommer. Når kundene gjør sin bestilling vil en robot plukke varer fra brettene og bygge opp en såkalt kundepall.
Deretter lagres kundepallen i et ferdiglager for paller til sjåføren starter lasting av leveranse til den enkelte kunde, sier Kran.
ASKO har gjennomført annen type automatisering på to sentrallagere, men ASKO Oslofjord er det første regionlageret som tar i bruk teknologien.
Miljøvennlig
Bygget skal sertifiseres etter Breeam NOR-standarden, som er en miljøklassifisering for kontorbygg. Kran er tydelig på at de har høye mål når det kommer til miljøstandarden på bygget og at de jobber for å nå det høyeste nivået som er Breeam Outstanding.
– Det blir omtrent 11.500 kvadratmeter solcellepanel på taket, som vil dekke rundt 20 % av energiforbruket i bygget. Samtidig vil det være systemer som gjenbruker overskuddsvarmen fra fryselager til resten av bygget, og selvsagt velges også materiale ut fra hva som er mest miljøvennlig å bruke, sier Kran.
Det skal føres klimaregnskap på alle materialer som blir brukt.
– Vi er en stor aktør, og hvis vi kan lære mer om hvordan bygge mer miljøvennlig
ut fra dette, er det bare positivt. ASKO jobber også med hvordan man skal frakte varene fra lager til butikk på en mest mulig miljøvennlig måte.
– De aller fleste lastebilene våre kjører i dag på bioetanol, biogass eller biodiesel.
I tillegg har ASKO to el-lastebiler som kjører andre steder i landet. Scania har faktisk sagt at det er bra vi pusher de på miljøløsninger, om vi ikke hadde gjort det så hadde nok ikke kommet så langt i sin utvikling av motorer som kan bruke biodrivstoff, sier Kran.
– Miljøkravene kommer til å bli tøffere enn de er i dag, og da er det bare bra at vi kan være i forkant. Vi må ta ansvar og håpe at det smitter over på andre, avslutter han.