På få år har Floyd.no vokst seg til å bli en kjempestor aktør innen mote for kvinner i alle aldre. Fire ganger har de vært kåret til Gaselle-bedrift i Vestfold, og i fjor ble de kåret til årets nettbutikk.
Tekst: Kine Myrvold Foto: Floyd.no
På nærmere 4000 kvadratmeter i Bentsrudveien 11 i Holmestrand finner du familiebedriften Floyd. I alt rommer de 40 ansatte, som både jobber i Floyd AS, som selger eget merke business til business, Floyd Butikkdrift AS, som driver 40 butikker rundt i hele landet, og ikke minst nettbutikken Floyd.no.
Ønsket å skape noe
Guro Forseth Smith er kvinnen som startet eventyret med Floyd.no i 2011. Da hadde hun allerede jobbet i familiebedriften til svigerfamilien i to år, med innkjøp og administrasjon. Med bred bakgrunn og tidligere ledende stillinger innen analyse, PR, kommunikasjon og markedsføring, kjente hun på behovet etter å skape noe på egenhånd.
–De første to årene i Floyd, slet jeg litt med å finne min plass. Jeg jobbet først i innkjøpsavdelingen sammen med mannen min Tommy Smith, hadde administrativt ansvar og sparret med svigerfar og styreformann Knut Th. Smith, og var en del av teamet i Floyd butikkdrift sammen med svoger Kenneth Smith. Floyd.no lå
der som en statisk hjemmeside, men det var ingen plan videre for nettbutikken den gangen, sier Forseth Smith.
Begynte i det små
Guro så et potensiale og fikk svigerfamilien med. I en industrihall fikk hun en pult, PC og printer. Varene hun fikk lov til å starte med, var de som ikke ble solgt fordi det var ute av sesong, feil farge eller restevarer det bare var få størrelser igjen av, gjerne XS og XL, uten mulighet for å fylle på med flere størrelser.
– Jeg begynte med å lære meg å ta bilder av varene, redigere bildene og skrive tekster til disse når jeg overførte de til nettbutikken. I hovedsak gjorde jeg alt selv. Kontrasten til Floyd.no anno 2019 er stor. Nå er de rundt 20 ansatte, deriblant en egen fotograf som tar produktbildene i deres eget fotostudio. Fra å sende ut ca. 10 pakker om dagen, sender de nå ut ca. 700 og i tillegg til Floyd sitt eget merke, finner du nå 50 andre også. Men det har ikke bare vært lett, og gjennom de siste åtte årene har hun stått støtt i noen stormer.
– Alle i familien har sterke meninger og snakker rett fra levra. Vi kan ha diskusjoner som går rett i taket, men etterpå tar vi hverandre i hendene og er ferdige med det, sier hun.
Stein for stein
Hele tiden har målet vært å bygge stein for stein, prøve å identifisere hva det neste smarte trekket vil være. Før handlet mye om å få inn nok omsetning for å få muligheten til å gjøre neste trekk.
Selv om de nå er godt etablert, og har vokst i rakettfart – noe fire kåringer som Gasellebedrift i Vestfold er et godt bevis på, har jobben med å videreutvikle seg på ingen måte stoppet.
– Vi har hele tiden fokus på å teste og implementere mer og bli enda bedre. Vi jobber med å få brukeropplevelsen i butikken enda bedre og leter stadig etter nye og spennende merker. I tillegg jobber vi
mye med inspirasjon i hele Floyd-universet, både på nettsiden, sosiale medier og i de fysiske butikkene, sier Forseth Smith.
Hun og de ansatte er flinke til å feire små og store milepæler når de når målene de har satt. Støtt og stadig reflekterer de over veien som har vært gått til dit de er nå. Akkurat det med å feire ting har gründeren gjort helt siden hun gjorde alt selv.
– Jeg husker da vi fikk 2000 følgere på Facebook. Da bodde vi på gård, og da satt jeg ved bålpanna på kvelden og tenkte at dette kunne blir noe stort, sier hun.
Oppsving for hele Floyd
På motemessene de siste to årene spesielt, har Floyd-merket fått stort gehør – noe som er et tegn på at det gjøres noe riktig i det som etter hvert har blitt en hypermoderne teknologibedrift i Bentsrudveien.
– Den digitale satsningen som er gjort, er nok en stor grunn til den oppsvingen vi ser på hele Floyd nå. I tillegg til veksten digitalt, er det også en vekst i antall som ønsker å ha Floyd-skiltet over døra på fysiske butikker. Vi hører også fra de som jobber i butikkene at folk har kikket på klærne på nett, og går i butikken for å kjøpe klærne, og den symbiosen er en del av grunnen til at vi jobber så mye med inspirasjons-
delen, sier hun.
– Da jeg skrev min første stillingsannonse for Floyd.no var overskriften «Vil du være med
på et eventyr?», og det har virkelig vært et eventyr, avslutter gründeren.